-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16019 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيات 20 و 21 سوره نساء را شرح دهيد.

اين دو آيه مورد پرسش آيه 20 و 21 است، نه 19 و 20 و اين شناخت شما را نسبت به قرآن مي رساند كه حتي شمارش آيات رانميدانيد كه شايد به علت اين است كه مستقيماً مراجعه به قرآن نكردهايد و اين مطلب را از سايتهاي ديگران گرفتهايد و اشتباهي كه آنان مرتكب شدهاند، تكرار كردهايد.

براي فهميدن معناي دقيق آيه توجه به شأن نزول ضروري است. شأن نزول يعني اين كه بررسي كنيم آيه در چه اوضاع و به خاطر چه رويدادي نازل شده است كه توجه به اين موضوع فهم مقصود را آسان مي گرداند.

3- شأن نزول آيه اين است كه پيش از اسلام رسم بر اين بود كه اگر مي خواستند همسر قبلي را طلاق دهند و ازدواج جديد كنند، براي فرار از پرداخت مَهر، همسر خود را به كارهاي منافي عفت متهم مي كردند و بر او سخت مي گرفتند تا حاضر شود مهر خويش را (كه معمولاً بعد از ازدواج دريافت ميكرد) باز گرداند و طلاق گيرد. آيه فوق به شدّت از اين عمل زشت بازداشته و آن را مورد نكوهش قرار مي دهد.(1)

نتيجه:

تمام آياتي كه به عنوان نقض حقوق زن بر آن استدلال شده، دقيقاً به جهت حمايت از زن و پاسداشت او است. امروزه در جوامع غربي با زن شبيه همان شيوههاي عرب جاهلي رفتار مي شود، ولي در لباسي فريبنده آزادي زن؛ بنابراين حقيقت مسئله تفاوتي نكرده، بلكه تنها اسم آن تغيير يافته است.

زن به عنوان كالا و ابزاري در دست قدرتها و ثروتمندان براي تبليغ كالاها و سود بيشتر و جلب توجه مشتري به صورت بسيار حقيرانه و منافي با ارزش انساني در آمده است و به اسم آزادي، هر گونه آزادي روحي، معنوي، روافي و فيزيكي از زن سلب شده است. در حالي كه قرآن در سوره نساء بسياري از حقوق را براي زنان وضع نموده است. طلاق راه حلي است براي كساني كه نميتوانند به زندگي مشترك ادامه دهند حال ميخواهيد بر هر لفظي تعبير كنيد. در ضمن آيه 21 راهم بسيار بد ترجمه كردهايد.

ترجمه صحيح آن چنين است: چگونه (مهريه را) پس مي گيريد، در حالي كه شما با يكديگر تماس و آميزش كامل داشتهايد و (از اين گذشته) آنها پيمان محكمي (هنگام ازدواج) از شما گرفتهاند؟.

اين كه در ترجمه گفتهايد: .. در صورتي كه هر كسي به حق خود رسيده... سخن شما است، نه ترجمه آيات كه تنها ميتواند به منظور تحريف واقعيت يا عدم آگاهي از واقعيت صورت گرفته باشد. برطبق ترجمه صحيح در اين آيه، قرآن براي تحريك عواطف انساني مردان اضافه مي كند كه شما و همسرانتان مدتها در خلوت و تنهايي با هم بودهايد و ارتباط و آميزش داشتهايد؛ حال چگونه حقوق يكديگر را پايمال مي نماييد؟!

براي ادامه گفت و گو سفارش به مطالعه بيشتر متون ديني و بالا بردن سطح دانش ديني مي كنيم تا بهتر بتوانيم با يك ديگر به بحث بپردازيم.

پي نوشتها:

1. تفسير نمونه، ج 3، ص 322، به بعد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.